20100531

Rentetan 'Seminar Bicara Ulama Alam Melayu'

[dipetik dari khazanahfathaniyah.blogspot]

Alhamdulillah, hujung minggu baru-baru ini telah berakhir sudah Seminar Bicara Ulama Alam Melayu seperti yang diwar-warkan pada entri sebelum ini. Terdapat 3 pembentangan kertas kerja, yang mana salah satu darinya adalah dari Persatuan PENGKAJI sendiri. Berikut dikongsi judul kertas kerja yang dibentangkan dalam seminar tersebut, iaitu:
(Kertas kerja boleh diperolehi melalui pihak penganjur)
  • 'AL-USTAZ WAN MOHD SHAGHIR ABDULLAH AL-FATHANI SEBAGAI TOKOH PENGUMPUL & PENGKAJI SEJARAH ULAMA DUNIA MELAYU: USAHA DAN JASA BELIAU', (Kertas kerja dari Persatuan PENGKAJI, yang disediakan oleh Cik Wan Jumaanatul Karamah, dan dibentangkan oleh En. Mohd Saifulrizan Bin Sa'id).
  • 'MENGENALI TUAN HAJI SAAID MUFTI KEDAH ULAMA TERSOHOR DI ALAM MELAYU', (Kertas kerja dari Persatuan Keluarga Hj. Mohd Saaid Mufti, Malaysia, yang dibentangkan oleh Ustaz Abd. Razak Bin Abd Rahman)
  • 'PENGKISAHAN TUAN HJ. ZAIN B. ABDUL RAHMAN: GURU HIKAM YANG TERSENDIRI', (Kertas kerja dari Majma' Budaya dan Warisan Jawi (MAJMAK), yang disediakan oleh Ustaz Zaid Muhammad Bin Mohd Rais, dan dibentangkan oleh Mejer (B) Mohmad Anuar Ahmad.

Gambaran ringkas mengenai tokoh-tokoh yang dibicarakan seperti yang dipetik dari penganjur (seperti petikan dari entri sebelum ini), dikira sudah cukup menjelaskan sedikit pengenalan awal mengenainya:

"....Tuan Hj Muhammad Saaid Mufti (Kadhi Jitra) sebagai contoh merupakan guru agama kepada kerabat diraja Kedah dan antara pengarang terawal kitab tafsir Al Quran Berbahasa Melayu. Kitab Tafsir Nurul Ehsan karanngannya masih lagi terjual dan digunapakai dalam kelas-kelas pengajian tafsir di mana-mana pun di nusantara ini.

Manakala individu seperti Almarhum Ustaz Wan Mohd Shaghir b. Wan Abdullah yang merupakan cucu kepada Syeikh Ahmad Al Fatahni dikategorikan sebagai tokoh yang berjasa dalam mengembalikan kehebatan ulamak melayu silam melalui kajian dan penulisan semula yang diusahakan oleh beliau. Keilmuan beliau juga adalah diakui sehingga menjadi pakar rujuk kepada pelajar-pelajar universiti dan orang awam mahupun ahli agama dalam soal pendapat-pendapat dan keilmuan ulama-ulamak melayu nan silam. Beliau bolehlah dianggap sebagai pencungkil dan orang yang mempertahankan kehebatan ulama nusantara. Tidak keterlaluan dikatakan bahawa beliau telah membuka jalan untuk orang-orang yang mencintai ilmu untuk menghargai dan mencintai tulisan dan jasa-jasa ulama-ulamak melayu yang terdahulu.

....Tuan Haji Zain b. Abdul Rahman seorang tokoh agama pada zamannya yang menjadikan kitab Al Hikam sebagai teks kajiaan dan bacaan dalam pengajarannya kepada murid-murid beliau. Beliau merupakan anak murid kepada Tuan Haji Muhammad Saaid Mufti (Kadhi Jitra) sebelum melanjutkan pelajarannya ke Mekah. Beliau juga merupakan anak murid bahkan juga rakan seperjuangan semasa menuntut ilmu di Mekah. Sungguhpun beliau tidak terkenal tetapi ketokohannya dapat dirasai oleh anak-anak murid beliau sehinggakan anak-anak murid beliau juga mempunyai anak-anak murid yang sangat ramai selepas kepulangannya ke rahmatullah. Memang benarlah kata-kata orang hikmah bahawa pendidikan yang terdapat dalam Al Hikam bukanlah untuk menjadi megah di mata masyarakat bahkan untuk menjadi hamba Allah yang sejati.''

Sebelum menutup bicara ini, dipetik sedikit pantun yang dinukil oleh pembentang yang mewakili Persatuan PENGKAJI, En. Mohd Saifulrizan Bin Sa'id pada hari pembentangan tersebut, iaitu:

Tingkah bertingkah paluan rebak,
Menggegar rasa perwira Islam,
Menyingkap wasilah perjuangan Ulama',
Di Seminar Bicara Ulama Silam.

Di Pulau Sialu pesan Jeragan Jaga,
Laluan di sini kerap undang petaka,
Walau bermutu intan luar negara,
Intan di sini tetap terbilang nama.

Di kesempatan ini, kami mewakili pihak Khazanah Fathaniyah dan Persatuan PENGKAJI mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan berbanyak-banyak terima kasih atas undangan pihak penganjur ini. Semoga apa yang telah dikerjakan ini diberkati-Nya. Terima kasih tidak terhingga atas segalanya.

20100522

'BICARA ULAMA' ALAM MELAYU

[ALBUM FOTO SEMINAR PADA 23HB MEI 2010]







[PETIKAN DARI KERTAS KERJA SEMINAR]


TAJUK 1 :
AL-USTAZ WAN SHAGHIR ABDULLAH AL-FATHANI SEBAGAI TOKOH PENGUMPUL & PENGKAJI SEJARAH ULAMA’ DUNIA MELAYU : USAHA DAN JASA BELIAU’

PENGENALAN RINGKAS BIOGRAFI

Sejarah hidup beliau agak panjang untuk diperjelaskan dengan terperinci si sini. Oleh itu, dalam kertas kerja ini hanya dibicarakan secara ringkas sahaja, kerana topik utama yang patut dibicarakan adalah usaha-usaha dan jasa-jasa beliau sebagai pengumpul dan pengkaji sejarah ulama dunia Melayu.

Sebelum menyentuh perkara-perkara lain berkaitan biografi beliau, saya kira perlu diperjelaskan terlebih dahulu mengapa pada akhir nama beliau digelar sebagai ‘ar-Riyauwi al-Fathani’. Adapun ‘ar-Riyauwi al-Fathani’ adalah dinasabkan kepada kedua ibu bapa beliau yang jalur-jalur keturunan adalah berasal dari Johor-Riau dan Fathani Darus-Salam, di samping juga beliau dilahirkan di Pulau Midai, sebuah kepulauan Riau di Indonesia...


TAJUK 2 :
MENGENALI TUAN HAJI SAAID MUFTI KEDAH ULAMA TERSOHOR DI ALAM MELAYU

Pengenalan Peribadi

Hj Mohd Saaid Bin Omar Khatib Bin Aminuddin bin Abd Karim dilahirkan pada tahun 1275 Hijrah bersamaan 1854 Masihi di Kampong Kuar, Jerlun, Kedah. Anak jati Kedah ini merupakan anak yang ketiga daripada empat(4) orang adik beradik seibu dan sebapa iaitu Long, Ngah Bah, Hj Saaid dan Lebai Man. Beliau mempunyai tiga(3) orang saudara tiri daripada perkahwinan pertama ibunya iaitu Wa Jasin, Pak Ngah Jusoh dan Pak Lang Hj Muhamad. Ayahnya di gelar Lebai Omar Khatib disebabkan ketokohan beliau memberi ucapan dan menyampaikan khutbah di khalayak ramai.

Hj Mohd Said adalah pengarang Kitab Tafsir Quran Nurul Ehsan. Seorang pengkaji pernah mengikhtiraf bahawa kitab Tafsir Nurul Ehsan merupakan kitab Jawi yang terbaik di Asia Tenggara. Kitab tersebut pertama kalinya dicetak di Mekah dan dengan izin kerajaan negeri Kedah ianya dicetak di Pulau Pinang. Kitab Tafsir Quran pertama karangan Ulama Melayu menggunakan tulisan Jawi sebelum Ulama terkenal Indonesia Hamka. Selain daripada kitab tafsir Melayu ini, ada banyak kitab tafsir Arab yang diterjemah ke bahasa Melayu. Kitab tafsir beliau di gunakan dalam pengajian agama di negeri Kedah, Perak dan selatan Thailand terutama Pattani. Di sebelah utara Perak, Seberang Prai dan Kedah misalnya, pengajian kitab ini dipakai oleh Dato’ Ust Samsuri Ahmad dan di Taiping Ustaz Zaki....


TAJUK 3 :
PENGKISAHAN TUAN HJ ZAIN B. ABDUL RAHMAN : GURU HIKAM YANG TERSENDIRI

Haji Zain bin Abdul Rahman

Kebiasaannya di kalangan mereka yang tahu dan mengenali Haji Zain bin Abdul Rahman menyebut atau merujuk nama beliau sebagai Pak Aji atau Pak Haji Zain. Nama sebenar beliau ialah Zain bin Abdul Rahman (No. K/P: 3200238) dilahirkan pada tahun 1901 di Kampung Changkat Keledang, Nibol Tebal, Seberang Prai Selatan.1 Ibunya merupakan anak tempatan kampung ini bernama Saoyah manakala ayah beliau dipercayai berasal dari Tanah Jawa Indonesia. Ayah Pak Haji Zain meninggal dunia ketika beliau masih kanak-kanak lagi.2 Ibunya mempunyai seorang adik bernama “Jam”. Mereka berdua merupakan bidan kampung. Pasangan Abdul Rahman dan Saoyah dikurniakan dua orang cahaya mata. Anak yang sulung bernama Siti Fatimah dan Pak Haji Zain sendiri.

Kampung Changkat

Pada masa ini Kampung Changkat Keledang lebih senang dipanggil dengan nama singkatnya sahaja iaitu Kampung Changkat. Kampung ini adalah perkampungan Melayu yang berjiran dengan kampung orang-orang Cina. Jalan masuk ke Changkat adalah melalui Pekan Nibong Tebal atau persimpangan Simpang Empat Jawi. Umumnya orang-orang Melayu di kampung ini dan sekitarnya seperti Kampung Sg. Acheh, Kampung Kedah (dalam daerah Kerian) sehinggalah ke Kota Sarang Semut, Kedah adalah berketurunan Melayu Patani. Nenek moyang mereka telah berhijrah ke sini kesan dari peperangan antara orang-orang Melayu dengan Siam pada tahun-tahun sebelum 1839.3 Dalam peperangan tersebut Kampung Changkat telah menjadi tempat persembunyian seorang panglima bernama Panglima Badaruddin yang terlibat mempertahankan negeri Kedah......

[Kertas kerja lengkap disediakan pada hari seminar]

20100512

Borang Pendaftran online










SEMINAR 'BICARA ULAMA' : sila isi borang ini dengan jelas agar pihak kami dapat menghubungi pihak anda dengan seberapa segera untuk tempahan tempat duduk anda.TARIKH TUTUP PENDAFTARAN
PADA 22hb Mei 2010 sebelum jam 5.00 ptg


Untuk keselamatan - Sila pastikan yuran pendaftran RM35.00 setiap peserta dibuat secara tunai dipejabat kami atau melalui e-banking ke akaun MayBank 512213205119 atas nama Majma' Budaya dan Warisan Jawi. Keterangan lanjut sila hubungi Sdr Rizal A. Rahman 016-7049076 dan/atau Sdr Zaid 019-2202327




Nama:
Email:
No Telefon:
No. Kad Pengenalan:
Jumlah Penyertaan:
Nama Penyertaan 1:
Nama Penyertaan 2:
Nama Penyertaan 3:
Mewakili Pertubuhan/Jabatan:
Bayaran Melalui Tunai/Bank:



Powered byEMF HTML Forms

Seminar “BICARA ULAMA’ ALAM MELAYU : Menyingkap Wasilah Perjuangan


Pendahuluan:


Peranan ulamak melayu dalam penyebaran ilmu-ilmu Islam di nusantara ini memang tidak boleh dinafikan lagi. Sejak kurun ke 17 lagi ulama melayu sememangnya terkenal dengan keilmuan dan ketokohan mereka bukan sahaja di nusantara tetapi juga di tanah asing seperti Makkah AL Mukarramah.Sebagai contoh, tokoh seperti Syeikh Arshad AlBanjari umpamanya memang terkenal sehinggakan susur galur keturunannya pun menjadi ulamak-ulamak terkenal di seluruh nusantara.

Seminar ini sebenarnya berhasrat untuk mengenang jasa tokoh ulama dan indivdu yang sangat berjasa dalam penyebaran ilmu-ilmu Islam samada melalui penulisan dan pengajarannya.

Tokoh seperti Tuan Hj Muhammad Saaid Mufti (Kadhi Jitra) sebagai contoh merupakan guru agama kepada kerabat diraja Kedah dan antara pengarang terawal kitab tafsir Al Quran Berbahasa Melayu. Kitab Tafsir Nurul Ehsan karanngannya masih lagi terjual dan digunapakai dalam kelas-kelas pengajian tafsir di mana-mana pun di nusantara ini.

Manakala individu seperti Almarhum Ustaz Wan Sagir b. Wan Abdullah yang merupakan cucu kepada Syeikh Ahmad Al Fatahni dikategorikan sebagai tokoh yang berjasa dalam mengembalikan kehebatan ulamak melayu silam melalui kajian dan penulisan semula yang diusahakan oleh beliau. Keilmuan beliau juga adalah diakui sehingga menjadi pakar rujuk kepada pelajar-pelajar universiti dan orang awam mahupun ahli agama dalam soal pendapat-pendapat dan keilmuan ulama-ulamak melayu nan silam. Beliau bolehlah dianggap sebagai pencungkil dan orang yang mempertahankan kehebatan ulama nusantara. Tidak keterlaluan dikatakan bahawa beliau telah membuka jalan untuk orang-orang yang mencintai ilmu untuk menghargai dan mencintai tulisan dan jasa-jasa ulama-ulamak melayu yang terdahulu.

Seminar ini juga bakal berkongsi dengan para peserta seminar tentang ketokohan Tuan Haji Zain b. Abdul Rahman seorang tokoh agama pada zamannya yang menjadikan kitab Al Hikam sebagai teks kajiaan dan bacaan dalam pengajarannya kepada murid-murid beliau. Beliau merupakan anak murid kepada Tuan Haji Muhammad Saaid Mufti (Kadhi Jitra) sebelum melanjutkan pelajarannya ke Mekah. Beliau juga merupakan anak murid bahkan juga rakan seperjuangan semasa menuntut ilmu di Mekah. Sungguhpun beliau tidak terkenal tetapi ketokohannya dapat dirasai oleh anak-anak murid beliau sehinggakan anak-anak murid beliau juga mempunyai anak-anak murid yang sangat ramai selepas kepulangannya ke rahmatullah. Memang benarlah kata-kata orang hikmah bahawa pendidikan yang terdapat dalam Al Hikam bukanlah untuk menjadi megah di mata masyarakat bahkan untuk menjadi hamba Allah yang sejati.

Kesimpulannya seminar ini bakal menyingkap wasilah perjuangan, jasa dan jerih payah tokoh-tokoh yang tersebut di atas dalam sumbangannya kepada anak bangsa agar mencintai ilmu-ilmu Islam bagi meneruskan perjuamgan dan memartabatkan Islam sebagaimana kehendak Allah dan Rasul-Nya.

Objektif:

  1. Menyingkap ketokohan ulama dan ahli agama dalam penyebaran ilmu-ilmu Islam kepada umat Islam
  2. Menghargai dan menghayati jasa dan peranan ulamak-ulamak Melayu.
  3. Menyemai tradisi semangat cintakan menuntut ilmu dan berguru dengan sebenar guru dalam menuntut ilmu.

Sasaran peserta:
Terbuka kepada semua lapisan masyarakat samada pelajar mahupun golongan profesional.

Di jadualkan pada :
23hb Mei 2010 (Ahad) 9 Jamidulakhir 1431
Dari jam 8.30 pagi ~ 1.30 petang
Di Dewan Seminar, Mesjid Negeri Selangor, Shah Alam

Yuran:
RM 35 sahaja untuk seorang termasuk makan minum dan bahan seminar

Pembayaran boleh dimasukkan ke dalam akaun :

Maybank 512213205119

Atas nama Majma' Budaya Dan Warisan Jawi

Pendaftaran penyertaan & Pertanyaan:
Sila hubungi Sdr Rizal 016-7049076 / Sdr Zaid 019-2202327


Ekspedisi 'Jejak Warisan Jawi'

'dari SEMENANJUNG ke AYUTTHAYA'

Ekspedisi Jejak Warisan Jawi ‘dari SEMENANJUNG ke AYUTTHAYA’ anjuran MAJMAK BUDAYA DAN WARISAN JAWI telah berjaya dilaksanakan, bermula dari tarikh 12hb~21hb Februari 2010. Projek ekspedisi ini bertujuan Menjejak sejarah bangsa Melayu dan kesinambungan tinggalannya di Thailand.


Seterusnya merapatkan perhubungan silaturrahim satu bangsa tetapi berlainanan negara dalam satu program yang harmoni, melalui persembahkan kebudayaan Melayu Semananjung kepada masyarakat Melayu Thailand.

Laluan ekspedisi ini bermula dari Klang, Selangor sehinggalah ke Ayutthaya, Thailand dan melalui jalan pantai barat Thailand yang memakan masa selama 10 hari dan perjalanan sejauh lebih 4000 kilometer dengan mengunakan 6 buah kenderaan pacuan 4 roda dari pasukan BLACKWIND ADVENTURE TEAM.

[ Peserta Ekspedisi bergambar bersama penduduk di pulau Koh Klang, Krabi, Thailand ]

Para peserta yang terdiri dari pelbagai bidang pekerjaan seramai 22 orang termasuk 2 orang pemberita dari BERITA HARIAN telah berganding bahu melaksanakan projek ini termasuk membawa sumbangan kepada pihak fakir miskin di selatan Thailand yang telah diuruskan oleh pihak ZAKAT SELANGOR.

Selain itu ekspedisi ini turut membawa logo kempen ‘MELAWAT MALAYSIA’ sebagai salah satu usaha projek ini yang turut memperkenalkan produk pelancongan Malaysia bagi menarik pelancong Thailand ke Malaysia.

Sila lihat perkembangan seterusnya di JEJAK WARISAN JAWI

'Menjejak Warisan Melayu' - Berita Minggu



Bersyukur dan bertuah dilahirkan di Malaysia selepas melihat nasib saudara serumpun dan seagama di negara lain

PERJALANAN secara keseluruhan meliputi jarak sejauh 4,120 kilometer, bukan penjelajahan untuk berseronok tetapi memenuhi misi Jejak Warisan Melayu Jawi dari Semenanjung ke Ayutthaya, Thailand selama 10 hari, iaitu menjejaki masyarakat Melayu minoriti di Thailand yang kian terhakis budaya dan warisan mereka.

Dalam mencari semula susur galur masyarakat Melayu yang terpisah dengan Semenanjung Tanah Melayu selepas termeterainya Perjanjian Bangkok antara Thailand, British dan Tanah Melayu pada 1909, konvoi kenderaan pacuan empat roda (4x4) yang disertai 22 anggota, termasuk wakil Berita Minggu bergerak merentasi sempadan menggunakan laluan darat. Ekspedisi yang melalui 14 bandar persinggahan bermula 12 hingga 21 Februari 2009 lalu
memulakan perjalanan dari bandar Klang menuju bandar sempadan Bukit Kayu Hitam, seterusnya masuk ke Thailand melalui bandar kecil Danok.

Ujian tahap kesabaran terpaksa kami hadapi seawal hari pertama konvoi memulakan perjalanan sebaik memasuki bandar sempadan Danok apabila kenderaan konvoi menghadapi masalah untuk melepasi sempadan berikutan masalah dokumen kenderaan yang menyebabkan kami tersadai hampir 10 jam di Danok sebelum dapat meneruskan perjalanan ke destinasi pertama kami iaitu ke perkampungan Melayu di Pulau Koh Klang, Krabi kira-kira jam 6 petang.

Perjalanan mengambil masa hampir enam jam sebelum kami sampai di perkampungan Koh Klang dan disambut mesra penduduk dengan kenduri kampung ala Melayu Thai meskipun hari sudah lewat malam.

Sebaik menyelesaikan agenda di Pulau Koh Klang kami berangkat ke destinasi kedua menuju bandar Pang Nga untuk menaiki bot bagi menjejaki sekumpulan lagi masyarakat Melayu Thai yang terselamat daripada bencana tsunami pada 2004 di Pulau Panyee atau nama Melayunya Pulau Panji.

Tidak dapat dipastikan bagaimana perkataan ‘panji’ itu boleh wujud, tetapi menurut cerita masyarakat setempat, ia berasal daripada panji kebesaran kerajaan terdahulu yang ada kaitan dengan sejarah kesultanan pemerintah Siam Ayutthaya.

Gambaran yang boleh penulis berikan selepas menjejaki dua masyarakat Melayu minoriti di penempatan ini secara umumnya adalah sama, hidup agak terpinggir, jauh daripada pembangunan dan bertarung untuk hidup dalam memilih untuk mengekalkan identiti Melayu atau mengikut dasar dan ketetapan kerajaan demi kelangsungan hidup yang akhirnya menghakis sedikit demi sedikit budaya Melayu mereka.

Perjalanan kami diteruskan ke bandar Chumphon menuju Ayutthaya, bagaimanapun kami tersadai di tengah perjalanan selama beberapa jam berikutan kerosakan kecil kenderaan konvoi hingga menyebabkan kami terpaksa bermalam di bandar Prachuap Kiri Khan yang tidak tersenarai dalam senarai bandar persinggahan sebelum meneruskan perjalanan keesokan harinya.

Apabila bergerak dalam berkumpulan, interaksi radio amatur menjadi nadi utama dan kunci bagi memastikan pergerakan kami lancar dan tidak berdepan sebarang kesukaran besar. Malah ketika konvoi bergerak menuju Ayutthaya yang mengambil masa hampir lapan jam, kami sekali lagi diuji apabila gagal menemui kedai makanan Muslim hingga memaksa kami singgah di kedai serbaneka 24 jam membeli roti dan makanan ringan bagi mengalas perut.

Kami menjengah bandar bersejarah Ayutthaya sekitar jam 8 malam dalam keadaan perut berkeroncong, sebaik mendaftar masuk kami bergerak keluar mencari alas perut di sekitar bandar dengan menaiki `tut-tut’ kenderaan paling popular di Thailand dan dibawa ke pusat penjaja Muslim di pinggir Ayutthaya. Istimewanya di sini pelancong beragama Islam mendapat diskaun harga makanan berbeza dengan harga yang dikenakan kepada pelancong asing.

Walaupun Ayutthaya menjadi destinasi puncak pencarian Bani Jawi, gelaran yang diberikan Majmak Melayu Jawi, kumpulan yang bertanggungjawab menganjurkan ekspedisi ini, pencarian bersambung kerana laluan pergi dan pulang mengikuti laluan berlainan.

Apapun, pengalaman menjejaki saudara seagama dan serumpun ini walaupun dalam suasana santai dan penuh kemesraan cukup menginsafkan. Cara hidup, budaya, dan kepercayaan mungkin sama, tetapi jati diri dan identiti serta perjuangan mereka untuk hidup sangat berbeza dan cukup mengharukan menyebabkan penulis berasa cukup bertuah dan bersyukur dilahirkan di bumi Malaysia yang tercinta.


Bahasa Melayu semakin lenyap

BENCANA tsunami, meskipun sudah hampir lima tahun berlalu tetapi meninggalkan kesan yang cukup besar dan mendalam terhadap Ramlah Din, 53, seorang daripada masyarakat Melayu yang tinggal di kawasan penempatan minoriti Melayu di Ban Muang Kluang yang terletak di wilayah Ranong, Thailand.

Walaupun tidak mengalami kesan yang cukup memeritkan akibat kematian sanak saudara yang terkorban dalam tragedi itu, namun tsunami banyak merubah landskap kehidupan dan menjadikan kehidupan yang dilalui kini tidak lagi seperti dulu.

“Dulu masyarakat di sini dilimpahi dengan kemakmuran melalui hasil pertanian dan tangkapan ikan yang boleh dikatakan cukup menampung kehidupan kami seharian.

“Namun selepas tsunami, keadaan kampung ini seperti `padang jarak padang terkukur’ dan hasil pencarian semakin lama semakin kurang,” katanya yang masih fasih bertutur dalam bahasa Melayu dalam dialek Kedah kerana sering berulang alik menjenguk saudara mara yang masih ramai menetap di Malaysia.

Jelasnya, kesan tsunami benar-benar menghimpit penghidupan penduduk di perkampungan itu kerana ombak besar setinggi bukit yang memusnahkan kawasan itu turut memusnahkan jelapang padi seluas ratusan hektar yang menjadi mata pencarian utama penduduk di kawasan itu selain hasil laut.

“Selepas tsunami, ikan semakin berkurangan dan nelayan di kawasan ini turut berasa tempiasnya kerana hasil tangkapan menjunam daripada sekitar 2,000 Baht (RM200) sehari kepada hanya kira-kira 200 hingga 300 Baht (RM20 hingga RM30) sehari. Kadang-kadang duit minyak pun tak lepas.

“Ramai anak-anak yang terpaksa berhenti sekolah dan terpaksa turun ke laut membantu keluarga bagi memastikan kami sekeluarga dapat terus makan tetapi yang lebih kami kasihan ialah anak-anak yatim yang kematian ibu bapa ketika tsunami,” katanya tenang.


Ban Muang Kluang yang terletak mengadap Laut Andaman dihuni kira-kira 4,000 penduduk yang 100 peratus Melayu Islam. Sepanjang perjalanan Kembara Jejak Warisan Jawi anjuran Majmak Warisan Jawi, penulis turut dapat merasai kesusahan dan kepayahan yang dihadapi penduduk di sini yang masih belum pulih sepenuhnya daripada kesan tsunami meskipun tragedi itu sudah lima tahun berlalu.

Menceritakan kejadian tsunami yang berlaku pada 26 Disember 2004 itu, Ramlah berkata, meskipun ratusan nyawa penduduk kampung terkorban terutama yang tinggal berhampiran laut, namun atas kuasa Tuhan, dua masjid yang ada di kawasan itu hanya terjejas sedikit.


Bagaimanapun sekolah agama yang menyediakan kelas al-Quran dan fardu Ain kepada pelajar Melayu yang ada di perkampungan itu musnah dan sudah dibina semula.

Kembara kami singgah di perkampungan minoriti Melayu itu sebagai tempat penginapan melalui penginapan homestay yang disediakan, namun layanan yang diberikan masih mengekalkan tradisi Melayu, cuma kekangan bahasa yang sedikit membataskan aktiviti kami.

Ketika kami mengadakan persembahan kebudayaan Melayu dengan iringan paluan kompang, persembahan silat serta marhaban, wajah kegembiraan jelas terpancar. Mungkin seronok melihat adat resam sendiri yang sudah lama mereka tinggalkan kerana lama terpisah daripada budaya bangsa.

Dalam pada asyik kompang dipalu, kelihatan wajah sayu Abdul Rasyid Ibrahim, 85, memerhatikan persembahan kami dengan pandangan yang cukup dalam.

Ketika ditanya, Abdul Rasyid yang berasal dari Kedah dan sudah hampir 40 tahun menetap di perkampungan itu mengakui kerinduannya terhadap seni warisan Melayu tidak dapat digambarkan.

Dia yang masih fasih berbahasa Melayu dalam dialek Kedah turut menceritakan pengalaman dan keperitan kehidupan masyarakat Melayu di Thailand yang terpaksa memilih antara dua sama ada untuk mengekalkan identiti dan tradisi Melayu Islam atau akur dengan semangat kebangsaan bagi memastikan mereka tidak terus ketinggalan.

“Hidup kat sini bukannya senang anak. Bahasa Melayu pun ramai yang sudah tak reti nak cakap. Di kampung ini saja walaupun namanya kampung Melayu tapi mereka tak pandai bercakap Melayu sebab kebanyakan yang pandai banyak yang sudah meninggal dunia.

“Tok pun rasa sedih tapi Tok tak boleh nak buat apa. Yang mana ada rasa minat nak belajar Tok ajar,” katanya ringkas.


Lihat berita penuh oleh Shaarani Ismail di :
Berita Minggu, Ahad, 28.03.2010 : articles 'Menjejak Warisan Melayu'


Islam di Ayutthaya - Berita Minggu


Candi Buddha di kota sejarah Thailand menghadap kiblat

SELEPAS akur dengan kekuatan dan ilmu agama dan kekuatan yang dimiliki Sheikh Ahmad Qomi atau turut dikenali sebagai Sheikh Samad Maimun, seorang pendakwah yang berasal dari Pakistan, seorang sami Buddha di Ayutthaya akhirnya akur dan mengakui kehebatan ajaran Islam.

Malah, sebaik beliau tewas dengan ujian yang dimulakannya sendiri, sami berkenaan yang dikenali sebagai Ku Cham akhirnya menyerah serta mengakui beriman kepada Allah dan akhirnya memeluk Islam. Keislaman sami berkenaan juga menarik perhatian kebanyakan pengikutnya yang turut mengakui Islam adalah agama benar dan meninggalkan ajaran Buddha yang mereka anuti.

Imam Masjid Takiya, Abdul Kadir Thanitip, berkata tapak asal masjid yang dianggarkan berusia lebih 300 tahun itu sebenarnya bekas wat Buddha tetapi diubah menjadi masjid selepas sami Ku Cham memeluk Islam.
“Masjid ini kemudian dikembangkan secara berterusan sehinggalah ke hari ini, bagaimanapun banyak warisan bersejarah dan berharga tidak dapat dipulihara sebaiknya kerana kekangan kewangan,” katanya.



Masjid Takiya bukan saja menjadi antara d estinasi wajib dikunjungi komuniti Islam Thailand, malah turut dikunjungi warga Islam dari luar serta penganut agama Budhha untuk mengetahui dengan lebih dekat sejarah masjid berkenaan. Di sekeliling masjid terdapat perkampungan masyarakat Islam yang dipercayai berasal dari Parsi ketika zaman pemerintahan kerajaan Islam Ayutthaya iaitu Raja Songtham.

Sheikh Ahmad Qomi atau lebih dikenali sebagai Chao Kun Takia turut dimakamkan bersebelahan masjid yang kini dijaga rapi dan dianggap keramat oleh sesetengah pihak.


Selain makam Chao Kun Takia, ada beberapa makam lain di sekitar perkarangan masjid, dipercayai pengikut beliau dan pengikut sami yang akhirnya memeluk Islam selepas Ku Cham memilih Islam sebagai agamanya.

Abdul Kadir berkata, mengikut sejarah, masjid berkenaan pernah jatuh ke tangan Myanmar ketika penaklukan Raja Sukhothai tetapi berjaya dirampas kembali hasil bantuan kerajaan Thai bersama-sama penduduk Islam di kawasan itu.

Ketika ini terdapat kira-kira 4,000 penduduk Islam mendiami kawasan itu dengan keadaan penempatan dibina mengelilingi kawasan masjid.

Penulis bersama rombongan Jejak Warisan Jawi yang menziarahi masjid berkenaan turut diberi kesempatan melihat koleksi al-Quran tulisan tangan yang dipercayai berusia lebih 200 tahun yang masih tersimpan tetapi tidak dipulihara dengan baik berikutan kekangan kewangan.

Seorang penduduk, Mohamed Hasan, berkata ada banyak pihak cuba mengambil koleksi berkenaan dengan alasan untuk memuliharanya tetapi penduduk bimbang ia tidak dipulangkan kerana hanya itu saja tinggalan sejarah yang ada mengenai zaman kegemilangan Islam masyarakat Islam Ayutthaya.

Sayu bercampur simpati, terlintas di benak hati penulis bagaimana agaknya keadaan generasi di situ pada masa akan datang untuk terus mengenal susur galur mereka sekiranya warisan yang masih ada tidak dipulihara dengan baik kerana kekangan sedemikian, sedangkan di negara kita kerajaan berbelanja jutaan ringgit memulihara khazanah yang sebegitu daripada terus hilang ditelan masa.

Ketika meninjau kehidupan masyarakat Islam di Ayutthaya, kehidupan mereka tidak banyak berbeza dengan kehidupan masyarakat Islam minoriti di beberapa daerah lain di Thailand.

Menjadi golongan minoriti kedua selepas kaum Cina, kehidupan mereka rata-rata dihimpit kemiskinan dan terus berjuang untuk mengekalkan identiti walaupun terpaksa berdepan dengan proses asimilasi Thai.

Apa yang menjadi perhatian dan persoalan sepanjang berada di kota bersejarah ini ialah pengkaji sejarah mendapati beberapa candi Budhha yang ada di keseluruhan kota Ayutthaya yang dianggap sebagai kota sejarah Thailand, terletak pada kedudukan yang menghadap kiblat.

Fakta itu sedikit sebanyak menimbulkan persoalan apakah ia sebenarnya tapak masjid yang dirobohkan ketika penaklukan Thai ke atas Ayutthaya yang ketika itu diperintah oleh Raja Islam Siam atau sebaliknya kerana mengikut fakta sejarah, Ayutthaya pernah menjadi kota pemerintahan bagi kerajaan Siam Islam.

Fakta itu ditambah lagi maklumat yang diperoleh daripada ahli sejarah Kedah yang menyatakan bahawa Maharaja Ayutthaya terakhir iaitu Boromoraja Ekataat Maha Damayaza hanyalah gelaran saja.

Ia sebenarnya bermaksud Pembesar Daripada Berlainan Darah Keturunan dan nama sebenar baginda ialah Khalifah Syarif Abu Bakar Shah.

Selepas Ayutthaya ditawan, baginda berundur ke Istana Nakhon Si Thammarat dan dikenali sebagai Raja Bakar atau Raja Nambang (Air Telok) seperti tercatat dalam sejarah Pattani dan Syarif dalam manuskrip Undang-Undang Kedah.

Lihat berita penuh oleh Shaarani Ismail :
Berita Minggu [BM2] 03.05.2010
akan datang
Terima kasih
kerana berminat bersama kami

Pihak kami akan menghubungi pihak anda
dengan seberapa
segera

Sekiranya terdapat pertanyaan selanjutnya, sila hubungi melalui email
majmakbudayadanwarisanjawi@gmail.com

atau

Sdr Rizal A. Rahman 016-7049076
Sdr Zaid 019-2202327